KwaliteitProcesoptimalisatieProductive CareTeam

Kwaliteitskader verpleeghuiszorg: hoe teams daarmee aan de slag kunnen

By 14 november 2018 No Comments

Basis voor beter. 

Bijna dagelijks horen we erover en zien we het in de (vak)media: de zorg staat onder druk. En dat heeft veel gevolgen. Gevolgen voor patiënten en cliënten en hun naasten, gevolgen voor mensen die in de zorg werken: de zorgverleners, behandelaren, hulpverleners en ook voor de mensen die hen daarin ondersteunen. En gevolgen voor de mensen in het management van de organisatie. En uiteindelijk gevolgen voor ons allemaal, immers we kennen allemaal mensen in onze naaste omgeving die aangewezen zijn op behandeling zorg en ondersteuning, en soms zijn wij het zelf die daarop een beroep moeten doen. Daarmee ervaren we allemaal het enorme ongemak, de frustratie en pijn soms, wanneer die druk ons raakt!

We weten ook dat het veel en heel vaak goed gaat in de zorg, dat zorgverleners oprechte aandacht hebben en betrokken zijn bij de behandeling, zorg- en dienstverlening aan de patiënten/ cliënten en hun naasten en realiseren daarmee de gewenste uitkomsten!

Menig keer verzuchten teams of dromen teams over …… als we het beter konden doen, meer tijd zouden hebben? Waar zouden we dan beginnen? Wat willen we dan aanpakken om te verbeteren? Hoe komen we dan van de mooie verhalen uit de theorie in onze praktijk? Hoe landen we met onze voeten weer in de klei? Durven we te ontdekken, leren van fouten en het elke dag een beetje beter doen, ook als het moeilijk is?

Er is een mooi en samenhangend kader ontwikkeld voor de ouderenzorg: het kwaliteitskader verpleeghuiszorg.

Een aanknopingspunt om vanuit twee invalshoeken, inhoud en randvoorwaarden, aan de slag te gaan. En het maakt misschien niet eens zoveel uit waar je begint, als je maar begint!

Wij helpen teams, hun coaches en leidinggevenden te beginnen met verbeteren. En op zoek te gaan naar waar hun energie naar toe beweegt, die voor het team en daarmee voor de cliënt het verschil gaat maken. Wij noemen dat Basis voor Beter!

Op een praktische stap-voor-stap manier doorlopen we de verbetercyclus, eenvoudig en overzichtelijk. In de afgelopen jaren hebben we deze methodiek geïmplementeerd bij teams op meer dan 50 locaties. Steeds komen de resultaten terug bij het team, waardoor teamleden zich eigenaar en betrokken voelen bij de verandering. Voor elk van de 8 thema’s zijn modules uitgewerkt om mee aan het werk te gaan. Het doen staat voorop, het leren is vanzelfsprekend en daarmee de verbinding met elkaar cliënten en hun naasten – teams – ondersteuners – management. Met elkaar de druk verminderen = basis voor beter!

Wil je meer weten neem dan contact op met Maaike Veenvliet of Ingrid Janssen 0348 493000