Maaike Veenvliet
Betere zorg en meer aandacht door warme washandjes
Warme washandjes zorgen voor betere zorg, meer aandacht en tijdsbesparing
Zo heeft het team het aangepakt
Binnen het team is besproken hoe men betere zorg kon verlenen en hoe dit aangepakt moest worden. Om de wensen van de bewoners beter te begrijpen, zijn zij met hen in gesprek gegaan aan de hand van een paar vragen, die ze van tevoren hadden bedacht.
Uit dit gesprek kwamen 2 wensen naar voren;
- de bewoners wilden graag gewassen worden met warme washandjes
- de bewoners wilden ongedeelde aandacht; een zorgverlener die tijdens de zorgverlening niet weg hoeft te lopen of telefoontjes hoeft te doen.
Deze uitkomsten vormden de aanleiding om het werkproces te analyseren en aan te passen.
Het team bracht eerst de huidige manier van werken in kaart. Ze keken onder andere naar:
- de werkverdeling
- het voorbereiden van het de basiszorg
- waar ze tijdens het bieden van de basiszorg tegenaan liepen
- welke oplossingen ze tot nu toe hadden geprobeerd
Daar zaten een hoop aanknopingspunten in om te verbeteren.
Het team bepaalde met elkaar aan welke voorwaarden een goed werkproces voor verzorgd wassen moest voldoen. Dat was de start voor het anders organiseren en uitvoeren van de basiszorg. Collega’s uit de nachtdienst zorgden voor een goede voorbereiding en de zorgverleners overdag konden zonder onderbrekingen aan het werk. De bewoners werden gewassen met warme washandjes en kregen de aandacht die ze nodig hadden.
De opbrengst was groot:
- meer tevreden bewoners
- zorgverleners die met meer rust en aandacht de zorg verleenden en daar blij over waren
- de teaminspanning die tot een mooi resultaat leidde
- per dag 45 minuten tijdsbesparing, door minder heen weer te lopen en minder onderbrekingen.
Bij veranderen denkt men vaak aan grote zaken die ‘opeens’ anders moeten, maar zoals je in dit praktijkvoorbeeld ziet, geven ook (relatief) kleine aandachtspunten een grote verbeterkans, zowel voor de bewoners als voor de medewerkers. Doordat het team zelf aan de slag gaat met de verbetering, groeit het zelfvertrouwen van de medewerkers en verbetert de werksfeer.
Benieuwd naar de waarde van Take Care? Plan een online demo. Samen verkennen we de mogelijkheden voor jouw organisatie.
Wil je meer weten over Take Care?
Neem contact op met Maaike Veenvliet.