Maaike Veenvliet
De ADL-ronde maakt het verschil
Een korte verzorgingsronde na de maaltijd maakt het verschil
Een verzorgende sprak tijdens de familieavond met familieleden van een bewoner. De familie vond dat hun familielid soms onverzorgd na de maaltijd in de huiskamer zat en dat zij dit niet fijn vonden.
De zorgverleners trokken zich dit aan. Zij zijn met het team en met hun teamleider in gesprek gegaan hoe zij tegemoet konden komen in de wens van de familie.
Zo verliep het verbeterproces
Het team herkende het signaal van de familie. Ze werden zich ervan bewust dat het bij het afronden van de maaltijd niet altijd aandacht besteedde aan de verzorging van de bewoners. Het team was benieuwd of voor meer bewoners en familieleden dit een aandachtspunt was. Zo brachten ze in kaart welke aandachtspunten er rond de maaltijd belangrijk waren voor bewoners en familie. Het team was ook benieuwd hoe vaak het verzorgen na de maaltijd erbij in schoot en wat daarvan de reden was.
In de teambespreking die dan volgt, komt de visie van het team aan de orde en hoe zij samen kunnen zorgen voor een goede beleving bij de maaltijd.
Hun afspraak: de zorgverleners starten de maaltijd met de bewoners samen en ronden die ook samen af, waarbij ze de aandachtspunten bij elke maaltijd even kort met elkaar bespreken. Hierbij beantwoorden ze ook de vraag: “Hebben alle bewoners zich na de maaltijd even kunnen opfrissen?” Zo nee: in actie komen. Bij ja: blij en tevreden verder!
Tijdens de wekelijkse bordbespreking volgt het team de eerste vier weken steeds of de nieuwe werkwijze lukt. Een van de collega’s heeft dit als aandachtpunt meegekregen, zij vraagt het na bij collega’s en bewoners.
Het team ontdekt dat hierover regelmatig even stil staan met elkaar helpt om het vol te houden. Ze ontdekken ook dat het belangrijk is om dit te doen samen met de invalkrachten. Want zij kennen vaak de afspraken uit het team niet precies.
Het resultaat van het verbeterproces is dat er na de maaltijd een korte verzorgingsronde voor en met de bewoners plaatsvindt. Dit is een succes: de bewoner voelt zich plezieriger, de familie is meer tevreden en de zorgverleners zijn trots op hun werk.
De verzorgingsronde na de maaltijd is een van de voorbeelden waarin je persoonsgerichte zorg geeft, maar je kunt ook denken aan activiteiten in de gezamenlijke huiskamer of fruit eten of aandacht geven aan activiteit en rust.
Er is altijd ruimte voor verbetering, ook als er weinig tijd is en er veel te doen is. Welk vraagstuk er ook speelt, met Take Care heb je de oplossing zelf in handen.
Benieuwd naar de waarde van Take Care? Plan een online demo. Samen verkennen we de mogelijkheden voor jouw organisatie.
Wil je meer weten over Take Care?
Neem contact op met Maaike Veenvliet.