Maaike Veenvliet
Een zorgprofessional is een onmisbare schakel
Oog hebben voor de behoeften en wensen van de bewoner levert iedereen wat op
Als zorgprofessional ben je een onmisbare schakel tussen de bewoner, familie, collega-zorgprofessionals en andere disciplines. Jij bent de spreekbuis namens de bewoners en diens naasten, maar ook een gelijkwaardige gesprekspartner voor andere professionals die bij de zorg betrokken zijn.
In een zorgorganisatie benaderde de diëtiste het afdelingsteam om eens met elkaar te praten over gezonde voeding. De reden hiervoor was dat de risicoscore een zorgelijke score liet zien op ondervoeding. Daar had het team wel oor naar. Het team wilde de verandering graag aanpakken met de methodiek van Take Care.
Dit is de methodiek die het team heeft gevolgd
Bewustwording in het team was een belangrijke eerste overwinning. En daarna ging het snel, omdat de zorgverleners heel nadrukkelijk eigenaarschap namen. Ze zorgden ervoor dat er voortdurende aandacht kwam voor eten en drinken, niet alleen tijdens de maaltijden ook op de momenten tussendoor. De fruitmand is nu elke week leeg! En de SNAQ-score? Die is voor een groot deel van de bewoners weer op orde. En het meest belangrijk: het team ervaart dat meten van de risicogebieden hen helpt om de kwaliteit van de zorg te borgen!
Het verbeterteam – samengesteld uit collega’s vanuit het zorgteam, de huiskamermedewerker, de aandachtsvelden en de diëtiste – heeft stap voor stap de verbetercyclus doorlopen. Eerst hebben ze in kaart gebracht op welke manier er aandacht wordt besteed aan eten en drinken, en aan de tussendoortjes. In gesprek met collega’s en met cliënten kom je dan al veel te weten. Er zijn metingen gedaan over het aanbieden van fruit en tussendoortjes. En met behulp van de MMO werd het werkproces van de maaltijden in kaart gebracht.
Een belangrijk inzicht was: het verschil in kijken naar de eet- en drinkmomenten. Voor de bewoner een belangrijk moment op de dag van samenzijn en rust. Voor de zorgverleners een druk moment van veel regelen en doen, waardoor sommige activiteiten in de verdrukking kwamen.
Het team koos als oplossingsrichting: zorgen voor goede voeding en stimuleren van samenzijn. Terugdringen van het aantal bewoners met een risico op ondervoeding.
Dat leverde een thee-moment op in de huiskamer. Het was een voorstel van een van de bewoners, die daarover ook met andere bewoners had gesproken. Bij de start schuiven, om half drie, vier bewoners aan tafel, de huiskamer medewerker schilt het fruit. De bewoners drinken thee en raken met elkaar in gesprek. Een zorgverlener heeft de krant erbij gepakt en gaat na over welk actueel onderwerp de bewoners wat willen horen. Daarover raken ze met elkaar in gesprek. Een andere zorgverlener brengt het fruit naar bewoners, die – in de huiskamer of op hun appartement – liever op dit tijdstip alleen zijn.
De huiskamermedewerker vraagt na van welk fruit de bewoners het meeste houden. In de bestelling wordt daar rekening mee gehouden. Elke week wordt de fruitschaal gevuld met het fruit van het seizoen waar de bewoners de voorkeur aan geven.
Oog hebben voor de behoeften en wensen van de bewoner, ontdekken dat die aandacht waardevol is, levert iedereen wat op. Bewoners die met plezier contact hebben in de middag en zorgverleners die trots zijn op hun vak. Want ze hebben toch maar mooi de risico’s van ondervoeding kunnen terugdringen op hun afdeling. En nog wel op een manier, die heel mooi aansluit bij wat voor de bewoners belangrijk is.
De metingen in de risicosignalering ondervoeding geven aan dat het op de afdeling goed gaat. Verantwoordelijkheid nemen loont: je kunt zelf echt invloed uitoefenen op je werk, je kunt het met elkaar vorm en inhoud geven, je kunt je steun organiseren door samen te werken met andere disciplines. Het team deelt hun succes met de andere teams op de locatie. En zelfs in de nieuwsbrief van de organisatie is hun verhaal te lezen!
Met Take Care krijg je meer regie op je werk en maak je de zorg veiliger, beter en leuker!
Het initiatief dat klein begon, waaierde uit naar de betrokkenheid van mantelzorgers. Zij wilden bijdragen aan de momenten van samenzijn, waardoor er meer levendigheid in de huiskamer is gekomen.
Benieuwd naar de waarde van Take Carer? Plan een online demo. Samen verkennen we de mogelijkheden voor jouw organisatie.
Wil je meer weten over Take Care?
Neem contact op met Maaike Veenvliet.