Maaike Veenvliet
Misgrijpen en teveel voorraad behoort tot het verleden
Misgrijpen en te veel voorraad aan materiaal behoort tot het verleden
De zorgverleners in deze organisatie in Noord-Holland waren niet blij met de manier waarop de voorraad van materialen geregeld was. Zij grepen vaak mis, van het ene was te veel voorraad, het andere was altijd op en niets had een vaste plek. De oplossing was veel heen en weer lopen, veel onderbrekingen en zoeken naar de juiste materialen. Totdat zij aan de slag gingen met Take Care.
Zo helpt de 5-S methodiek bij verbeteren
Het verbeterpunt was snel gevonden: de voorraad moest op orde worden gebracht. Maar hoe pak je dit aan?
Binnen Take Care gaat het team gebruik maken van de zogenaamde 5-S methodiek. Die krijgt een plek in de verbetercyclus die het team met Take Care doorloopt. Het team beoordeelde de eigen voorraad: wat hebben we nodig, hoeveel en wanneer hebben we het nodig? Ook gaven zij de materialen een vaste plek.
Maar daarmee was het niet gedaan; er is één collega die de voorraad in de gaten houdt en zorgt voor tijdige bestelling.
Daarmee is veel opgelost: voorraad linnengoed, verbandmaterialen, incontinentiemateriaal, eten en drinken steeds afgestemd op wat voor de bewoners nodig is. Maar ook rust en plezier in het werk en meer tijd om met de bewoners te zijn.
Het team werkt een stuk efficiënter door hun eigen voorraad te bepalen en alles een vaste plek te geven. En één collega die de voorraad in de gaten houdt.
Veranderingen hoeven niet groots te zijn om veel te bereiken. Je moet wel weten hoe je het aanpakt. En daar helpen wij jou bij.
Benieuwd naar de waarde van Take Care? Plan een online demo. Samen verkennen we de mogelijkheden voor jouw organisatie.
Wil je meer weten over Take Care?
Neem contact op met Maaike Veenvliet.