Maaike Veenvliet
Sluit aan bij de levensgeschiedenis
Aansluiten bij de levensgeschiedenis van de bewoner
Aansluiten bij de levensgeschiedenis zit soms in hele kleine dingen. Dat vraagt om open te staan voor wat de bewoner doet en je te laten verrassen door wat er tevoorschijn komt. Het levert een grote verbeterkans op, zowel voor de bewoners als voor de medewerkers.
Doordat het team zelf aan de slag gaat met de verbetering, ontdekt het team wat er mogelijk is en hoe ze dat met een kleine aanpassing in het dagelijkse werk een plek kunnen geven. Ook al is het eerst soms wennen, als je ziet hoe blij de bewoner is en welk effect het heeft op de sfeer in de huiskamer, dan doe je graag mee.
Zo heeft het team het aangepakt
Binnen het team is besproken hoe het team een huiselijke sfeer kon realiseren. Vanuit de gedachte dat je als woonzorgbegeleider met bewoners samenleeft. Alle voorkomende activiteiten die je thuis doet, komen ook voor binnen kleinschalig wonen. En net als thuis ga je na hoe ieder daaraan bijdraagt.
Om de mogelijkheden van de bewoners beter te begrijpen, zijn zij met hen en de naasten in gesprek gegaan aan de hand van de vragen over de levensgeschiedenis.
Uit die gesprekken kwamen verschillende inzichten naar voren;
- de kleine routines van alle dag, bijvoorbeeld in de volgorde van opstaan – ontbijten – aankleden, die rust geven
- de betekenis die werk heeft gehad in het leven van de bewoner
- oog hebben en aandacht hebben voor bewoners, gewoon een momentje samen, bijvoorbeeld aan de grote tafel een kop drinken en er bij zijn.
Deze uitkomsten vormden de aanleiding om de werkwijze voor een zinvolle dagbesteding te analyseren en aan te passen.
Het team bracht samen met de collega’s van welzijn eerst de huidige manier van werken in kaart. Ze keken onder andere naar:
- Welke verschillende activiteiten zijn er in de huiskamer
- Op welke manier zijn bewoners hierbij betrokken
- Hoe organiseren we die activiteiten
- Wat hebben we al geprobeerd op te werken aan een zinvolle dagbesteding
Dat leverde aanknopingspunten op verbeteringen en vooral een mooi gesprek in het team. Namelijk hoe iedereen anders kan kijken naar wat belangrijk is voor een bewoner. En dat leverde op dat er ideeën ontstonden voor een meer persoonlijke invulling van dagactiviteiten voor bewoners.
Het team bepaalde met elkaar aan welke voorwaarden het werkproces voor een zinvolle dagbesteding moet voldoen. Dat was de start voor het anders organiseren en uitvoeren van de activiteiten in de huiskamer. De woonzorgbegeleiders en activiteitenbegeleiders zorgden voor een goede afstemming. Zo kon het team aansluiten bij de levensgeschiedenis van verschillende bewoners. Voor deze meneer betekende het dat hij zijn ervaring in zijn oude vak als administrateur kon inzetten om de bestellingenlijst in te vullen. De onrust bij meneer verdween. Rapporteren is een moment om even rustig samen te zitten, ieder werkend aan de eigen taak.
De zorgverleners, bewoners en naasten ervaren het plezier van samen-doen!
De opbrengst?
- familie en medewerkers raakten echt in gesprek met elkaar over het leven van de bewoner
- oog hebben voor signalen die van waarde zijn
- in gesprek met elkaar om ‘wat we normaal vinden en wat toch een bijzonder aanknopingspunt is’
Benieuwd naar de waarde van Take Care? Plan een online demo. Samen verkennen we de mogelijkheden voor jouw organisatie.
Wil je meer weten over Take Care?
Neem contact op met Maaike Veenvliet.