Maaike Veenvliet
Q&A Take Care
Q&A: hoe je met Take Care de zorg verbetert
Het ons verbeterprogramma Take Care. Mogelijk heb je er eerder op ons LinkedIn-account over gelezen of heb je er in het veld over gehoord. Maar wat is het nu eigenlijk en wat bereik je ermee? Een expert op het gebied van continu verbeteren, onze adviseur Maaike Veenvliet, heeft een Q&A voor je opgesteld.
Q&A
Q: Wat is Take Care?
A: Take Care is een verbeterprogramma voor de ouderenzorg en de verbeterde opvolger van Productive Care. Het biedt teams van zorgprofessionals en beroepsbeoefenaren en hun direct leidinggevenden een bewezen effectieve aanpak en methodiek om een proces van continu verbeteren op gang te brengen.
Q: Hoe werkt Take Care?
A: Teams krijgen een handzame en bewezen effectieve methodiek aangereikt en gaan hier zelf mee aan de slag. Het team wordt hierbij ondersteund door onze ervaren adviseurs en het door ons ontwikkelde online platform TeamUp.
Q: Waar richt Take Care zich op?
A: Take Care is gericht op het stimuleren, versterken en ondersteunen van zorgverleners, hun verbetercoaches en het management. Het doel is het realiseren van aansprekende en aantoonbare verbeteringen in de kwaliteit, veiligheid en doelmatigheid van zorg, steeds met de vraag van de cliënten als vertrekpunt.
Q: In welke organisaties wordt Take Care ingezet?
A: Take Care kan ingezet worden in alle zorgorganisaties. Take Care in het verpleeghuis is speciaal ontwikkeld voor de VVT-sector en geriatrische revalidatiezorg. Voor ziekenhuizen en medische revalidatiezorg hebben wij Take Care op de verpleegafdeling ontwikkeld.
Q: Wat zijn de belangrijkste resultaten van Take Care?
A: Samenvattend zijn dit:
- Een aanzienlijke kwaliteitsverbetering in de bewoners-/cliënten-/patiëntenzorg.
- Verbetering in samenhangende processen
- Meer tevreden bewoners/cliënten/patiënten
- Meer werkplezier bij de medewerkers
- Grip op je eigen werk
- Betere samenwerking in het team
- Minder verspilling en fouten
- Verbetering in de bedrijfsvoering: betere efficiency en lagere kosten
Q: Waarom is het online platform TeamUp onderdeel van het programma?
A: Wij weten dat verdergaande standaardisering van de aanpak gaat leiden tot een betere borging in de organisatie. Door het gebruik van een interactief online platform stimuleren wij de teams – en degenen die het programma helpen implementeren en faciliteren – om een volgende stap te zetten. Concreet en gericht op hun eigen situatie.
Q: Hoe werkt TeamUp?
A: TeamUp is een online platform dat gebruikt wordt door alle teamleden. In deze omgeving werkt het verbeterteam op een interactieve manier samen aan de opdrachten en bereiden zij de werkzaamheden op de afdeling voor. Voor het uitvoeren van de taken kunnen ze gebruik maken van de taakondersteuning en kunnen ze, wanneer dat nodig is, achtergrondinformatie raadplegen. Bovendien is er een handig chatfunctie, waardoor het team elkaar snel kan benaderen bij vragen. Via de chat kunnen wij ook ook nieuwe inzichten of ideeën met elkaar delen. In TeamUp legt het team ook de uitkomsten vast. Zo volgen ze stap voor stap de opbrengst van de verbetercyclus. Deze uitkomsten zijn gemakkelijk te delen met het afdelingsteam, waardoor de betrokkenheid van het hele team toeneemt.
Q: Welke methodes en uitgangspunten worden er gebruikt in Take Care?
A: Bij Take Care gaan we uit van de volgende methodes en uitgangspunten:
- Continu verbeteren (Lean denken en werken)
- Verbetercyclus (gebaseerd op de PDSA; plan-doe-studeer-acteer)
- De goede voorbeelden (best-practice) uit de organisatie beschikbaar maken voor teams (zodat teams het wiel niet opnieuw hoeven uit te vinden).
- Het gebruik van de 4 kerndimensies waarop teams hun prestaties zichtbaar maken; de tevredenheid van de cliënt, de kwaliteit van zorg, de tevredenheid van medewerkers en de effecten op de bedrijfsvoering.
- Het 70:20:10-principe; het meeste wordt geleerd in de praktijk
Q: Wat wordt er bedoeld met eigenaarschap?
A: Gebleken is dat de zorg, het welzijn en de behandeling van cliënten verbeteren doordat zorgverleners verantwoordelijkheid nemen voor en eigenaar zijn van hun eigen werkprocessen en de manier waarop ze die uitvoeren. Daarom gaan wij met Take Care er vanuit dat verbeteringen het best door de medewerkers in het team zelf kunnen worden geïnventariseerd, gerealiseerd en geborgd. En dat ze een beroep kunnen doen op ondersteuning, als dat nodig is.
Q: Bij wie ligt de regie bij de uitvoering van het programma?
A: Dit ligt bij de teams zelf. De teamleider speelt een voorwaardenscheppende rol (zie de volgende vraag). Uiteraard is de volledige support van de Raad van Bestuur of directie nodig om de nieuwe werkwijzen en de daarmee samenhangende cultuurveranderingen te kunnen realiseren en te behouden.
Q: Wat is de rol van de manager of teamleider in dit programma?
A: Zij/hij is in haar/zijn organisatieonderdeel de trekker van de verandering, helpt de teams bij de richting en ondersteunt bij het doorlopen van de verschillende verbetercycli. De manager/teamleider leert zelf ook de methodiek hanteren en toepassen door te participeren in de werkbijeenkomsten van de verbeterteams. De manager/teamleider krijgt ondersteuning vanuit het programma om zich in de eigen rol te ontwikkelen.
Q: Vaak is er ook nog een verbetercoach of interne begeleider betrokken. Wat doet zij/hij?
A: De verbetercoach/interne begeleider ondersteunt de manager en de teams bij het implementeren en doorlopen van de verbetercycli op de afdeling/de locatie. De verbetercoach is in staat om instructie te geven daar waar nodig, kennis over te dragen en de (Lean) tools toe te passen. Zij/hij faciliteert en coacht de teams in de nieuwe manier van werken gericht op duurzaam verbeteren. De ontwikkeling van verbetercoaches ondersteunen we door hen binnen TeamUp in een eigen omgeving met hun rol aan de slag te gaan. Dat wil zeggen dat de adviseurs van CC een aanpak hebben waarin zij samen met de verbetercoaches de onderdelen van het programma goed voorbereiden en uitvoeren.
Q: Moeten alle teams in de organisatie alle modules van Take Care volgen?
A: Dat is niet nodig; de teams kunnen zelf kiezen welke module(s) zij willen volgen. Binnen de organisatie kan dit als volgt werken: zodra de eerste teams succesvol de module hebben doorlopen, kunnen zij ondersteunend zijn aan de verdere implementatie van Take Care binnen de organisatie. Hiermee wordt kennisdeling binnen de organisatie gestimuleerd en wordt hier systematisch inhoud aan gegeven.
Q: Uit welke onderdelen bestaat het programma Take Care?
A: Het programma Take Care bestaat uit diverse modules, die teams kunnen doorlopen. De volgorde en de tijd die hiervoor benodigd is bepalen zij zelf. Op deze pagina’s lees je meer over de modules.
Q: In welke organisaties is Take Care ingezet?
A: Inmiddels werken meer dan 20 organisaties in Nederland en België met het programma en is het door meer dan 100 teams geïmplementeerd.
Q: Er is ook een Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. Hoe is de verhouding daarmee?
A: Het programma Take Care helpt zorgorganisaties een praktische vertaalslag te maken van het kwaliteitsbeleid naar de praktijk. Het programma sluit naadloos aan bij het kwaliteitskader verpleeghuiszorg; het programma is gebaseerd op leren en verbeteren. De verbinding maken we via de werkprocessen met de onderdelen persoonsgerichte zorg, wonen en welzijn en veiligheid. En bij het doorlopen van de verbetercyclus zijn steeds ook onderdelen van toepassing die te maken hebben met bevoegd en bekwaam; leiderschap, het gebruik van informatie en technologie. Die zaken zijn niet meer weg te denken in de huidige manier van werken.
Q: Wat zijn voorbeelden van wat er in organisaties is gerealiseerd met Take Care?
A: Hieronder hebben wij een aantal voorbeelden op een rijtje gezet:
- Op tijd naar huis
Het werk is nooit klaar. Teamleden rondden niet op tijd de dienst af en bleven langer om alles af te maken. Het team heeft daarom afspraken gemaakt over wanneer het werk in deze dienst klaar is, zodat de werkzaamheden voor de volgende dienst netjes kunnen worden overgedragen. Collega’s hoeven niet meer langer te blijven, ze gaan op tijd naar huis. De kern van hun aanpak was een structurele evaluatie van de overdracht. - Medicatieveiligheid
Het vierogenprincipe. MIC-meldingen lieten zien dat dit niet altijd goed gebeurde, of door afwezigheid van het juiste deskundigheidsniveau of onjuiste toepassing van het vierogenprincipe. De oplossing van het team was het proces beter te organiseren, bijvoorbeeld door de planning van de medicatieronde goed te bespreken. En zo nodig hulp in te roepen van een andere afdeling. - Werkdruk: eerlijk delen
Normaal gesproken is het werk verdeeld naar ‘gangen’ met bewoners, cliënten of patiënten. Maar bewoners hebben nu eenmaal verschillende zorgvragen en dan varieert de werkdruk tussen de gangen. Het team heeft afgesproken dat voordat de dienst begint de werklast beter wordt verdeeld. Tijdens de dienst staat het team op gezette tijden met elkaar even stil: lukt het om de bewoners de goede zorg en hulp te bieden en krijgen we met elkaar het werk gedaan? - ADL ronde na de maaltijd
In de zorgleefplanbespeking gaven familieleden aan dat hun familielid soms onverzorgd na de maaltijd in de huiskamer zat. Zorgverleners trokken zich dat aan en organiseerden na de maaltijd een korte verzorgingsronde voor en met de bewoners. Met als gevolg een bewoner die zich plezierig voelt, meer tevredenheid bij familie en medewerkers die trots zijn op hun werk. - Voorraad op orde
Misgrijpen en te veel voorraad, een veel gehoorde opmerking van zorgverleners. Het team beoordeelde de eigen voorraad: wat hebben we nodig, hoeveel en wanneer hebben we het nodig. Ze gaven de materialen een vaste plek. Een collega houdt nu de voorraad grootte in de gaten en zorgt voor tijdige bestelling. Daarmee is veel opgelost: voorraad linnengoed, verbandmaterialen, incontinentiemateriaal, eten en drinken steeds afgestemd op wat voor de bewoners nodig is. Met als gevolg minder zoeken en heen en weer lopen, minder onderbrekingen in het werk en dat levert rust op en plezier in het werk, meer tijd om met de bewoners/cliënten/patiënten te zijn. - Verzorgd wassen
Bewoners gaven aan betere zorg te willen hebben. Te koude washandjes vormden de aanleiding om het werkproces te analyseren en aan te passen. Met als gevolg een betere manier van verzorgd wassen, met warme washandjes en meer aandacht voor de bewoners. En ook nog eens 45 minuten per dag besparing, door minder heen en weer lopen en onderbrekingen.
Q: Meer lezen over de aanpak bij Take Care?
A: Kijk op deze pagina. Hier kun je ook onze brochure downloaden.
Wil je meer weten over Take Care?
Neem contact op met Maaike Veenvliet.